علمي - آموزشي

دبیرستانی-کنکوری

محل تبلیغ شما تهران گراف


علمي - آموزشي

ا موضوع: علمي ,چند راهكار براي افزايش كاركرد ذهن,,

 


چند راهکار براي افزايش کارکرد ذهنِ شما

چند راهکار براي افزايش کارکرد ذهنِ شما

 

مغز شما مانند ماهيچه‌هاي بدن، به تمرين نياز دارد؛ اگر شما درست و مرتّب، اين تمرين‌ها را انجام دهيد، مهارت بيش‌تري در انديشيدن به‌دست خواهيد آورد و تمرکزتان افزايش مي‌يابد. امّا اگر هيچ‌گاه از مغزتان استفاده نکنيد يا از داروهاي شيميايي نامناسب استفاده کنيد، توانايي‌تان براي يادگيري و تفکّر، از بين مي‌رود.

در اين ‌جا چند راه ساده شرح داده مي‌شود که هر کسي قادر است به وسيله‌ي آن‌ها، از سلول‌هاي خاکستري مغزش، بهتر استفاده کند:

1) تماشاي تلويزيون را به حداقل برسانيد: اين کار، دشوار است. مشکل اين جاست که تلويزيون از ظرفيّت روحي شما استفاده نمي‌کند يا به آن، اجازه‌ي تغذيه شدن نمي‌دهد. مانند اين است که يک ماهيچه، انرژي بسوزاند، امّا از مزاياي سلامتي اين سوخت و ساز استفاده نکند.

آيا بعد از تماشاي تلويزيون به مدّت چند ساعت، احساس «خالي بودن» نمي‌کنيد؟ چشمانتان به سوزش مي‌افتد و از تمرکز روي اين جعبه‌ي بزرگ خسته مي‌شود، حتّي قادر به خواندن يک کتاب هم نخواهيد بود. پس زماني که نياز به آرامش و استراحت داريد، به‌جاي اين کار، يک کتاب بخوانيد، اگر خيلي خسته‌ايد، موسيقي گوش کنيد. اگر با خانواده و دوستان هستيد، تلويزيون را خاموش کنيد و با هم گفتگو کنيد. تمام اين‌ها، بيش‌تر از تلويزيون، از مغز شما استفاده خواهند کرد.

2) ورزش کنيد: شايد فکر کنيد اگر به‌جاي ورزش کردن، کتاب بخوانيد، بيش‌تر ياد مي‌گيريد؛ امّا اشتباه است. ورزش کردن باعث مي‌شود در ساعت‌هاي بعد از تمرين، بازده شما بالاتر رود و بهتر ياد بگيريد. استفاده از بدن، ذهن شما را آزاد مي‌کند و موجي از انرژي پديد مي‌آورد. روحيه مي‌گيريد و مي‌توانيد به سادگي تمرکز کنيد.

3) کتاب‌هاي چالش‌انگيز بخوانيد: بسياري از مردم دوست دارند کتاب‌هاي عامّه‌پسند و تعليقي بخوانند. امّا اين کتاب‌ها، عموماً براي مغز محرّک نيستند. اگر مي‌خواهيد توانايي تفکّر و نوشتن را بهبود بخشيد، بايد کتابي بخوانيد که شما را وادار به تمرکز کند. خواندن يک کتاب کلاسيک مي‌تواند نگرش شما به دنيا را تغيير دهد و شما را با لغت‌هاي ارزشمند و ظريف‌تر گذشته، آشنا کند. از اين که دنبال لغتي برويد که نمي‌دانيد، نترسيد، از عبارات سنگين و حجيم آن هراس نداشته باشيد. زمانِ کافي بگذاريد و دوباره بخوانيد تا با شيوه‌ي نوشتن نويسنده آشنا شويد.

4) زود به رختخواب برويد و زود از خواب برخيزيد: هيچ‌چيز به اندازه‌ي کم‌خوابي، تمرکز را سخت نمي‌کند. يکي از رازهاي جواني اين است که زود به رختخواب برويد و بيش‌تر از 8 ساعت نخوابيد. اگر صبح، دير بيدار شويد و براي جبران آن، دير بخوابيد، سست و بي‌حال از خواب برمي‌خيزيد و نمي‌توانيد تمرکز کنيد. گفته مي‌شود که ساعت‌هاي اوّل صبح، بهترين زمان براي آرامش و بازده مناسب است. اگر فرصت داريد در طول روز، زماني که احساس خواب‌آلودگي مي‌کنيد، ده تا بيست دقيقه چرت بزنيد. بيش‌تر از اين، شما را کسل مي‌کند، امّا چرت کوتاه، شما را شاداب مي‌نمايد.

5) زماني براي بررسي بازتاب اعمال خود در نظر بگيريد: از آن جا که زندگي ما، بيش‌تر مشوّش و گيج کننده شده، خود ما نيز همواره در عجله و تاب و تب هستيم، بدون اين که به آن توجّه کنيم. تمرکز در اين حال، دشوار مي‌شود؛ زيرا همواره در حال سرزنش کردن خود هستيم. در نتيجه، زماني را براي تنها بودن و بررسي زندگي و سازماندهي افکار و اولويت‌بندي مسئوليّت‌هاي خود در نظر بگيريد. بعد از آن، بهتر مي‌فهميد چه چيز مهم‌تر است و چه چيز مهم نيست؛ سپس چيزهاي بي‌اهميّت، ديگر در ذهنِ شما جايي ندارد و آزارتان نمي‌دهد و ذهن، سبک‌تر مي‌شود.

 



می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 2566

تاریخ انتشار: جمعه 6 بهمن 1391 ساعت: 14:54

برچسب ها : ,
نظر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب

این نظر توسط مرضیه در تاریخ 1392/12/26/biologyhome و 11:14 دقیقه ارسال شده است

<-CommentGAvator->

مرسی استفاده کردم.

این نظر توسط saba در تاریخ 1391/11/6/5 و 15:23 دقیقه ارسال شده است

<-CommentGAvator->

salam manam sal sevomam ,nemone soalat kheily khoob bood makhsousan zistesh....miC


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










دوستان و همکاران

با مرجع گرافیک دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما تهران گراف قالب گراف
تمامی حقوق سایت و قالب برای((دبیرستانی-کنکوری)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت ۲۰۱۳
طراحی و سئو: تهران گراف ترجمه: قالب گراف